Indisk Vin i Danmark

0,00 kr. 0.00% af 10.000,00 kr.

0

crowdfunders
udløbet
Thomas Hilt @9589224919

medlem siden 10. februar, 2015

Om projektet

Indisk vin i Danmark? Ja, det er rigtig og det er ikke SPICY.
Hjælp en iværksætter med at introducere eksotisk vin i Danmark

Selvom man ikke skulle tro det kan Indiens vinhistorie spores tilbage til det 4. århundrede før Christi. Det menes at Indien første gang blev introduceret for vin gennem handlende fra Persien. Dyrkning af vin har således været en del af Indiens historie lige siden, men der kom særligt fokus på vinproduktion, under den britiske og portugisiske kolonisering af landet. Dette ændrede sig dog med Indiens uafhængighed, hvor et forbud mod salg af alkohol satte den indiske vinproduktion i stå.
Mod slutningen af 1980´erne og starten af 90erne ændrede dette sig, da det indiske marked langsomt begyndte at åbne op for det internationale marked og tillod udenlandsk vin at blive solgt i Indien. Med ankomsten af udenlandsk vin til Indien fik dette også produktionen af indisk vin til at få fodfæste igen. Disse vine har siden årtusindskiftet sat en helt ny dagsorden for kvaliteten af indisk vin, som nu kan måle sig i kvalitet med nogle af de bedste vine rundt om i verden. Four Seasons er en ledende vinproducent i Indien. Vinen dyrkes i Sahyadri dalen i Maharashtra. I Indien sælges deres vine fortrinsvis på eksklusive gourmetrestauranter. Producentens målsætning er at levere kvalitetsvine til fornuftige priser.

Her kommer vi ind i billedet
Historien for os tager sin begyndelse tilbage i februar 2013, da jeg og min partner Varun (som kommer fra Sydindien), ved en tilfældighed stødte på vin fra denne producent (Four Seasons) ved en familietur til Indien. Vi prøvede en af deres vine en aften vi var ude og spise og alle i familien mildest talt imponeret over kvaliteten af deres vin. Vi havde på ingen måder forestillet os at et land, som Indien ville være i stand til at producere et vinprodukt af en sådan kvalitet. Vi blev nysgerrige og blev yderligere inspireret under turen, til at prøve flere indiske vine, mens vi rejse rundt og blev fortsat overrasket over hvor god kvaliteten disse lokalt producerede vine rent faktisk er. Vi rejste tilbage til Danmark efter en dejlig tur, men oplevelsen omkring vinen blev ved med at blusse op engang imellem, men da vi begge to studere på Aalborg Universitet, med en SU og begrænset ekstra indtægt, var vi samtidig godt var klar over at det nok ville være begrænset, hvor langt vi ville kunne komme, hvis vi skulle gøre alvor af, at bringe disse skønne produkter til Danmark.

Men til syvene og sidst besluttede vi os for at kontakte den producent, bag den første vin vi nogle måneder forinden havde prøvet. Til vores store overraskelse indvilligede de i, at vi kunne få lov til at købe en sending. Vi besluttede os til at tage springet og brugte de penge vi havde sparret op til at købe fire forskellige varianter af deres vin - i alt 450 flasker.
Vi har nu brugt det sidste 3/4 år på at finde ud af, om der kunne være marked for denne type nye vinprodukter i Danmark. Indtil videre har vores mavefornemmelse holdt stik og vi har gennem events og messer henover 2014 forsøgt at introducere og skabe opmærksomhed omkring dette produkt og er blevet mødt med overraskende positiv feedback. Dette har nu ført til, at vi er lykkedes med at få vinen introduceret på den første Sydindiske restaurant i Danmark belligende på Frederiksberg, som nu udelukkende kun sælger indisk vin fra os. Se mere om restauranten på www.thesouthindian.dk. Vi er ganske overbevidste om, at der er plads til disse nye spændende produkter på det danske marked, men vi står nu overfor udfordringen om, hvordan vi kan finansiere den fortsatte forretning.

En ny og spændende verden
At være iværksætter er ikke nogen nem opgave - det har vi allerede måtte sande - men at arbejde med disse kvalitetsprodukter og vide at vi er med til at kunne give den danske vinnyder en overraskelse og samtidig god oplevelse gør, at vi brænder for at komme videre. Det giver nogle gange lange cykelturer ud til kunderne med rygsækken prop fuld af flasker og lange nætter med bogføring og planlægning af event og nye tiltag, men det er absolut det hele værd.

Et frisk pust til et støvet vinmarked
Vi oplever at den danske forbruger er nysgerrig og imødekommen over for at prøve ny og anderledes vin. De synes at se de indiske vine, som et frisk pust til det danske vinmarked. Ved at støtte dette projekt kan du være med at skabe grobund for, at nye og spændende vine kan blive introduceret på det danske marked.

Hvad skal pengene gå til
For at kunne sikre vinens kvalitet er ordentlig opbevaring er et must. Lige nu opbevares vinen hos en ven i hendes garage, men så snart sommeren nærmer sig og varmen presser på, så står vi med at problem. Størstedelen af donationerne vil derfor gå til at leje et opbevaringssted, hvor vinen kan stå i en ensartet temperatur hele året rundt.
Partnerskaber