Kom godt i gang med crowdfunding

For at komme godt i gang med et crowdfundingprojekt skal du som det første oprette dig som bruger på booomerang.dk – og efter du har aktiveret din konto via den bekræftelsesemail, vi sender til dig, er du klar til at gå i gang. Inden du begynder at udfylde din projektbeskrivelse, skal du dog tænke over, hvem din målgruppe fx er og hvordan, du vil gøre andre opmærksom på dit projekt.

Se vejledningen 5 ting du skal tænke over, som giver et godt overblik over de tanker du skal gøre dig, før du går i gang med den egentlige projektoprettelse. Læs evt. også listen over ofte stillede spørgsmål, hvor du finder svar på en lang række spørgsmål om booomerang.dk.

Sådan opretter du dit projekt

Når du har styr på de grundlæggende mål og rammer for dit projekt, logger du ind på booomerang.dk og går til menupunktet “Opret dine projekter”. Her begynder du at indtaste basisinformationerne om dit projekt, og du giver det en titel og en fangende tag-line. Det er denne tag-line, der kan ses i oversigten, når en bruger leder efter projekter, de vil give penge til. Det er således her du i første omgang skal fange brugerens opmærksomhed og sælge projektet.

Hvor lang til skal projektet løbe over?

Så skal du indtaste start- og slutdato for projektet, og erfaringer fra udenlandske crowdfundingsites viser, at den bedste løbetid for et crowdfundingprojekt er cirka 70 dage. Du har brug for noget tid, oftest længere end du regner med, til at ‘gøre reklame’ for dit projekt. Sociale medier, dit eget netværk sammen med booomerangs netværk er alle steder, hvor dit projekt kan og skal vises.

Selvom det går stærkt, så tager det alligevel tid – og det typiske forløb er, at dit projekt får masser af opmærksomhed i starten: du er selv fremme i skoen, og pengene begynder at blive givet til dit projekt. Typisk fra en af de 3 F’er – friends, family or fans! Derefter skal du have fat i alle de nye fans og venner. Det tager tid, lang tid. Læg derfor hellere nogle dage til din oprindeligt tænkte slutdato.

Fastsættelse af beløb og fængende projektbeskrivelse

Nu er du nået til at skulle indtaste det beløb, du håber kommer ind til projektet: totalbeløbet. Og husk på, at du får udbetalt hele 95% af dét beløb. De sidste 5% beholder booomerang.dk, for at kunne drive ‘butikken’.

Beskrivelsen af dit projekt skal herefter indtaste, og det er her, du lægger meget energi. Hvis du har lavet en video om projektet, kan du godt holde lidt igen på beskrivelsen. Et billede siger som bekendt mere end 1000 ord, og hvis du ikke har lavet en video, kan du sagtens uploade et foto som billedmedie.

Så kan du godt komme igang med at skrive. Og du skal skrive udførligt, præcist og gerne i et levende sprog. Du skal have fat i folks følelser: det er dem du skal vække for at få nysgerrige og potentielle givere til i endnu højere grad at kunne lide dit projekt og dermed finde dankortet frem.

Vupti. Nu har du indtastet basisinformationer, start– og slutdato, beløb, uploadet billede/video og skrevet en fængende projektbeskrivelse. Så er du færdig med den første del af projektoprettelsen på booomerang.dk, og du skal videre til at indtaste en lige så vigtig del af dit projekt, nemlig incitamenter.

Sig tak for hjælpen med opfindsomme gaver

Incitamenterne er det, du giver som ‘tak for hjælpen’ til dem, der giver penge til dit projekt. Tænk rigtig godt over det punkt her. Husk på, at mange vil tænke: “Fedt projekt. Jeg vil gerne sende 200 kr., men hvad får jeg retur? Hvad er der i det for mig?” Meget naturligt, men selvfølgelig lidt fra grundidéen med crowdfunding.

De personer, der støtter dit projekt, får jo ikke en andel (ejerskab) i dit projekt, ej heller et afkast eller rente. Og på toppen af det, så får de jo heller ikke pengene retur – når de donerer penge, er det er en gave, de giver. Det er en utrolig stor tillid, både hvis du kender personen, men i særdeleshed, hvis du ikke kender personen. Derfor skal du ‘spytte blod’ i at få planlagt dine incitamenter rigtigt. Vær ikke karrig.

Du opretter dine incitamenter ved at trykke på “Opret incitament”. Du kan oprette alle de incitamenter, du vil. Giv incitamentet et navn. Det kunne fx være “nummer 1″ eller “Wauvvv, vi er i gang” eller noget andet. Det er denne tekst, der vises på din projektside, når det er lagt på booomerang.dk. Indtast herefter en lille tekst, kort og koncis, der bekriver hvad incitamentet er i ord. Fx “Vi er i gang, og som tak for hjælpen modtager du et eksemplar af den CD, du lige har været med til at støtte”. Bestem dig herefter for, hvilken støtte i kroner incitamentet skal gælde. Du skal indtaste to beløb – altså et range hvor incitamentet bliver udløst. F.eks. fra 200 kr til 350 kr. Husk, det er to forskellige indtastningsfelter.

Dit projekt er nu oprettet

Du har nu oprettet dit projekt på booomerang.dk, og bliver det godkendt, kan du gå i gang med at fortælle om dit projekt på de sociale medier, skrive pressemeddelelser og finde på andre finurlige måder at markedsføre dit projekt på.

Kontakt endelig booomerang.dk, hvis du har spørgsmål til projektoprettelsen eller mangler råd og inspiration til, hvordan du kommer godt i gang med markedsføringen af dit projekt.

Er du klar til at oprette dit projekt, kan du begynde lige her:

Opret nyt projekt

Vi bruger cookies!

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.

Accepter Forlad sitet