Unge og Selviscenesættelse

Haderslev CMBMusikteater Teater
1234908_690125594348198_2090822162_n

Projektet Unge og Selviscenesættelse består af 4 – 5 workshops og en fælles musikteaterforestilling med comedy gruppen Specialklassen, kendt fra bl.a. DR2-satireprogrammet Hotel Zimmerfrei, og tre musikformidlere fra foreningen CMB Musikteater & Formidlinguddannede fra Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole.
Projektet er støttet af Kulturstyrelsens huskunstnerordning.

Unge i alderen 15 – 20 år fra bl.a. Haderslev, Horsens, Tønder og Århus får chancen for sammen med professionelle skuespillere og musikere at skabe musik og drama i en kreativ proces, ud fra temaet unge og selviscenesættelse på de sociale medier.

Hver workshop slutter med en offentlig præsentation om aftenen, hvor de unge opfører deres resultat af dagens arbejde.

Sidst på året mødes alle byernes unge, hvor der stables en stor forestilling på benene med alle byernes resultater. Der kan alle de unge møde hinanden og deltage i et kæmpe samarbejde om et større musikteaterprojekt sammen med professionelle skuespillere og musikere.

Til denne forestilling vil der blive lavet et program, hvor alle der ønsker at støtte projektet vil få deres navne nævnt og dem der kommer til forestillingen vil også få en gratis drink i løbet af aftenen.

Disse workshops og den fælles musikteaterforestilling er blevet en realitet i samarbejde med bl.a. Specialklassens manager og komikkonsulent Jesper Holger, der bl.a. har produceret Zulu Comedy Festival, chefen for Horsens Ny Teater, Thomas Østergaard, musikskoleleder i Haderslev Jesper Ry.

Som konsulent og koordinator på projektet ansættes Jesper Holger.

Der planlægges allerede en ny sæson af projektet til næste år.

Der tales meget i medierne om unges liv på bl.a. Facebook og Twitter. En radioudsendelse på Radio24syv satte forleden fokus på både de negative og positive konsekvenser af livet på internettet. Her spejler de sig selv og hinanden i det tilsyneladende perfekte liv. Virkeligheden er måske først virkeligt oplevet, når den er dokumenteret med et billede og 100 likes på Facebook?

Desuden oplever unge i dag i højere grad end tidligere generationer, at virkeligheden iscenesættes på TV i reality-programmerne. Musiklivet har også trangere kår, i hvert fald den ægte musikalske oplevelse. I programmer som X Factor og lignende talentshows reproduceres allerede kendte musiknumre, i stedet for at man skaber noget nyt.

Workshoppen tager udgangspunkt i de unges egne oplevelser af brugen af de sociale medier.

Måske er der tale om en form for værdi – eller livskrise blandt unge i dag, siden det er vigtigt hele tiden at iscenesætte sig selv på de sociale medier?

Vi vil med denne workshop forsøge at komme i dialog med de unge om temaet selviscenesættelse på de sociale medier og  fordele og ulemper ved brugen af bl.a. Facebook. Her får de mulighed for – i tæt dialog med skuespillerne og musikerne – at skabe musik og drama ud fra spørgsmålene og det overordnede iscenesættelse.

Desuden er workshoppen en anledning til, at de unge får redskaber til at skabe deres egen musik og drama, i stedet for at reproducere andre kunstnere. Redskaber de kan bruge fremadrettet til at lave deres egne ting.

Afsluttet

Incitamenter

Vi bruger cookies!

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.

Accepter Forlad sitet