Mads og Gudfeen

0,00 kr. 0.00% af 50.000,00 kr.

0

crowdfunders
udløbet
1til1Teater @1til1teater

medlem siden 24. november, 2011

Om projektet

Hvorfor søger vi støtte til festivalen:

1:1 Teater er et lille, privat teater med produktionsvirksomhed, men uden fast, finansiel forankring. Vi lever udelukkende projektorienteret, og derfor har vi brug for hjælp til at komme med på festivalen. Vi mangler midler til logi, transport og diæter til de medvirkende.

På festivalen spiller vi 2 gratis åbne forestillinger for i alt ca. 200 publikum.
Desuden spiller vi gratis 2 forestillinger på en lokal skole for yderligere 200 elever.

For at kunne komme ud at sælge "Mads og Gudfeen" i Danmark, er det af største vigtighed,at vi deltager i Børneteaterfestivalen i Ringsted i april 2012. Det er Danmarks største platform for salg af børneforestillinger, og uden at deltage her, er det så godt som umuligt for os at opnå et fyldestgørende salg.

Om forestillingen:

Mads og Gudfeen handler om tab: Tab af venskab, tab af kærlighed og vigtigst; tab af de trygge familierammer. Hvad gør man når man mister vennen, kærligheden, forældrene? Når man mister alt; hvad skal man så kæmpe for? Hvad må man lære at leve uden, og prøve at få det bedste ud af?

Mads og Mikkel er bedste venner, som drenge er, når det vigtigste i livet er fodbold. Men en dag, helt uden grund, gider Mikkel ikke spille fodbold! Og ikke nok med det: Sofie vil ikke være kærester, for hun skal flytte til København, og Mads’ forældre skal skilles. Efter den dag, beslutter Mads sig for at gemme sig langt ned under dynen og glemme alt om Verden udenfor; men freden er kortvarig.

Ud af det blå og med et brag dumper Mads’ Gudfe ned i hans seng. Det viser sig, at han er en dårlig Gudfe. Han kan i hvert fald ikke hjælpe Mads med de problemer, han har, og da Mads siger til ham, at der ikke er meget Gudfe over ham, bliver han oven i købet sur, stjæler Mads’ seng, giver ham sin tryllestav og siger, at så kan han jo bare være Gudfe, hvis det er så let! Gudfeen er hverken til at hugge eller stikke i, og Mads må drage af sted for at udfylde Gudfeens sko som problemløser.

På sin vej løber Mads ind i Kvinden og Manden; i Leon og i Amina, som alle har brug for hans hjælp og sætter hans evner som umagisk Gudfe på prøve. Mads klarer dog alle skærene, og vender tilbage til sin egen hverdag, med fornyede kræfter til at se sine egne problemer i øjnene. Mads erkender, at det ikke er alt han kan ændre, men at han selv har ansvar for at ændre det han kan, og en dreng bliver lidt mere voksen, end han var i går.

Mads og Gudfeen er refusionsgodkendt pr. nov. 2011.


Her nedenfor kan I læse mere om motivationen for vores forestillinger og vores unikke måde at arbejde på.

Motivation - Teater af og med børn:
Teater for børn og unge bør laves i deres øjenhøjde, men udgangspunkt i situationer, figurer og et sprog, de kan forstå. Vi fanger kun børnene, hvis vi rammer dem med noget, de kan sætte sig ind i, uden at tale hverken op eller ned til dem, men ved at vi bevæger os på deres niveau, midt i de ting, der optager dem.

Mads og Gudfeen er en forestilling skabt i børns øjenhøjde. Med udgangspunkt i teater- og undervisningsprojektet 1:1 Teater, har 25 børn i 4. klasse skrevet 50 historier, som er udgangspunktet for forestillingen. Disse er skrevet sammen af dramatiker og instruktør Kim Asmussen, og genbearbejdet med eleverne som dramaturger.

Med til forestillingen hører et unikt undervisningsmateriale, som dels er opstået under undervisningsforløbet 1:1 Teater, dels med udgangspunkt i den færdige forestilling. De kan læse historierne bag forestillingen, de kan se udviklingen fra historie til færdig forestilling og arbejde med dette i danskundervisningen, hvor de kan arbejde videre med selv at skrive historier.

Vi vil have Mads og Gudfeen ud på så lang en turné som muligt, fordi børnekultur og de ting, som fylder i børns hverdag er vigtige! Det er vigtigt, at vi tager børn alvorligt. Børnekultur bliver ofte voksenbestemt; for børn. Vi laver børnekultur med børn, i aktiv inddragelse. Forestillingen Mads og Gudfeen, med dens forhistorie og undervisningsmaterialet, inddrages eleverne i stedet for blot at være tilskuere. Udgangspunkt er situationer, som er hentet i børns egne historier, og som derfor har en uovertruffen og fængende relevans.

De kunstneriske overvejelser:

I skrivningen og iscenesættelsen af Mads og Gudfeen, har vi arbejdet henimod at holde os tro mod det oplæg, der foreligger. Derfor har vi bevaret flere fortællemæssige huller.
Dette har vi gjort ud fra den betragtning, at sådan er børnenes liv, deres historier. Der er masser af huller, der foregår masser af forståelige ting rundt omkring dem. Hvis vi lukker alle hullerne med voksendramaturgi og logik, forsvinder noget af magien og historien bliver for ren og pæn. Der ligger en råhed og noget direkte i børnenes historier som vi som voksne ikke kan kopiere, og den har vi gjort alt for at bevare og lade trænge igennem. Uden huller kan man ikke lægge sin egen historie ind og spejle sine personlige problematikker i forestillingen.

Vi bruger børnenes eget sprog i forestillingen, så man forbliver i øjenhøjde med børnene. Vi har ikke taget hensyn til, hvad der er politisk korrekt eller takt og tone, men har så vidt muligt sammensat og genskrevet historierne som de er, for at være tro mod det, som børnene via deres tekster har fortalt os om deres liv, drømme og problemer. Vi ønsker at lade flere børn og unge få mulighed for at spejle sig i disse historier, og få et indblik i hvad der rør sig hos andre børn og unge i dag.

Scenografisk er forestillingen holdt i en simpel, turnévenlig scenografi. Det er hverken scenografien, lyden eller lyset, der er i højsædet, det er historien. Disse elementer har derfor udelukkende den effekt at underbygge historien og fremhæve den, og ikke nogen individuelle, æstetiske eller kunstneriske formål udenfor dette.

Medvirkende:

Instruktør og dramatiker: Kim Asmussen
Skuespillere: Thomas Biehl, Helle Halsboe og Steffen Nielsen
Dramaturg: Bjørn Brinch
Projektleder: Sanne Grothe Wiwe
Produktion: 1:1 Teater
Partnerskaber