Om projektet
Små, store handlinger“Small acts, when multiplied by millions of people, can transform the world.” Ordene er den amerikanske forfatter og aktivist Howard Zinns og så enkelt hamrede han fast at menneskeheden – om den vil det eller ej – er og har altid været den altdominerende katalysator for forandringer her på planeten. Hverken Gud eller Allah kan sætte eller ændre verdens kurs – den ret tilfalder kun mennesker i flertal, der begår tilpas mange parallelle,
små handlinger af samme art. Zinn døde i 2010, men hans fine pointe bør leve videre og har potentialet for at være den linse, som gør at vi i dag kan stille skarpt på vores samtid og dens globale klimaudfordringer. Aldrig før har menneskets aftryk på vores klode været så massivt, og aldrig før har dette aftryk haft så negative konsekvenser for vores klima. I 2013 krydsede CO2-niveauet i atmosfæren for første gang de kritisable 400 ppm. Hvorfor? Fordi et utal af mennesker i deres hverdag – uden blik for de planetare begrænsninger – har foretaget utallige, små klimaskadelige handlinger, som isoleret har meget lille betydning, men som ganget op i millioner får en helt anden, klimaskadende karakter.
Det skal der laves om på! Og det kræver et stærkt civilsamfund, der har blik for at deres
små handlinger har konsekvenser. Et sådant stærkt civilsamfund skabes bl.a. gennem vores mange (ud)dannelsesinstitutioner. Vores børnehaver, folkeskoler, gymnasier og højskoler spiller derfor en uhyre central og vigtig rolle i formningen af fremtidens samfundsborger, og hvis disse skal kunne tage hånd om de lokale såvel globale klimaudfordringer, så kræver det et fornyet og fremtidsorienteret dannelsessyn;
DET KRÆVER ET BÆREDYGTIGT DANNELSESIDEAL.
Bogen
'I frontløbernes fodspor' har til hensigt at formulere netop dette nye dannelsesideal ved at besøge, interviewe og ikke mindst lade sig inspirere af en lang perlerække af vidt forskellige (ud)dannelsesildsjæle, der hver dag arbejder på at integrere bæredygtighed, læring og dannelse med børn og unges hverdag.
Hvad kommer bogen til at indeholde?
- Seks velskrevede, essayistiske kapitler med filosofisk anstrøg, som på forskellige vis beskriver hvordan progressive (ud)dannelsesfolk - i børnehaver, folkeskoler, gymnasier, og på højskoler - arbejder på at integrere bæredygtig tænkning ind i deres konkrete hverdag med børn og unge mennesker.
- To kapitler - et indledende og et opsamlende-afsluttende - som sætter rammen for bogens seks hovedkapitler, som hæver perspektivet og trækker tråde mellem de forskellige bæredygtighedsinitiativer med henblik på at udlede et bæredygtigt dannelsesbegreb.
- Et forord af professor emeritus Steen Hildebrandt
- Et politisk efterord af folketingsmedlem Carolina Magdalene Maier (Alternativet) + evt. med medforfattende special guest star.
- Unikke fotos til samtlige kapitler af upcoming fotograf Jesper Nellemann. Se mere på Instagram: @jesper.nellemann
Hvad går din donation til?Rejseudgifter (Danmark, Sverige, USA) + produktion af bog + evt. grafik (hvis der er penge til overs)
Hvornår udkommer bogen?Forventeligt i foråret 2018.
Hvis vi ikke kommer i mål med det ønskede beløb?Så bliver pengene returneret til dig.
Tør du stille dig selv disse tre spørgsmål:
- Er du optaget af bæredygtighed, klima og grøn omstilling?
- Bekymrer du dig for konkurrencestatens infiltrering af uddannelsesvæsenet?
- Interesserer du dig for udformningen af fremtidens samfund og dets borgere?
...og kan du svare 'ja' til bare ét af dem? Så er du måske
Frontløberens frontkøber.
Jeg håber du har lyst til og mod på at støtte dette lille, men vigtige bogprojekt. Har du spørgsmål eller kommentarer til projektet, så er du altid velkommen til at skrive til mig på mstrarup@gmail.com
Med frontløbende hilsner, Mads Strarup
Om mig:Mads Strarup, 33 år, cand.scient.soc., uddannelsesleder på Københavns åbne Gymnasium.
Jeg har arbejdet med bæredygtighed i gymnasieskolen fra forskellige vinkler gennem de seneste 3 år – projektleder på udviklingen af
Det grønne Klasseværelse (sept. 2014), projektleder på bæredygtighedsfestivalen
Sustainland (nov. 2014), konferencearrangør på undervisningskonference om Bæredygtighed i gymnasieskolen (sept. 2016), og i skrift som såvel tale deltaget i diverse offentlige sammenhænge vedrørende bæredygtige uddannelsesemner – og har derfor et solidt netværk, som kan lede bogen på vej. Jeg har desuden forfattet bogen
Bysociologi (Systime, mar. 2015), som bl.a. indeholder et kapitel om bæredygtige byer.