Der Ring des Nibelungen

København Fuzzie08 Musik
Wagner ring Cover

2013 er Wagner år.
Tohundrede året for hans fødsel i Leipzig 22 maj 1813.
Alverdens operahuse sætter en ære i at opføre hans store hovedværk ”Nibelungens Ring”
De fire operaer ”Das Rheingold” (Rhinguldet) – ”Die Walküre” (Valkyrien) -”Siegfried” og ”Götterdämmerung” (Ragnarok) .
Med dette som udgangspunkt er ideen opstået om, at vi alligevel i København i Wagner-året kan have en Ring produktion og inspirationen er kommet fra det følgende…
Producing a cheaper Ring
In order to enable the audience to appreciate (or not) this piece, composer Jonathan Dove …[…] ….With the idea, that they can reach new audiences.

At producere en billigere RING

Med det formål at sætte et støre publikum i stand til værdsætte Wagners ”Ring”, lavede komponisten Jonathan Dove og instruktøren og forfatteren Graham Vick denne kortere version, og udgav den under navnet ”Sagaen om Ringen” i 1990. Varigheden af værket er reduceret til ca. ni en halv time og genkomponeret for 18 musikere og 12 sangere. Værket er gjort mere spiseligt for både publikum og operahuse, og det blev på denne måde opført første gang af Birmingham City Opera i begyndelsen af halvfemserne. Strukturen i denne adaption er dybt trofast over for originalværket med ”Rhinguldet” som forspil til de tre”dage ” i Wagners tetralogi ”Valkyrien”, ”Siegfried” og ”Ragnarok”.

Jonathan Dove er kendt for sine omorkestreringer af operaer med henblik på mindre ensembler og tourneer og blev sammen med Graham Vick pioner og inspirator til en ny opera produktionsstil i England og Europa. Reducerede versioner, i komplet tro mod ånden i originalværket, som har inspireret mange andre kompagnier til at udvikle disse ideer. Udover ”Ringen” har Dove på denne måde omarrangeret værker af Mozart, Verdi, Rossini og Janacek.
Denne version ” Sagaen om Ringen” har senest været opført som tourne produktion i Portugal og Frankrig. Hard core Wagner tilhængere kan måske opfatte denne reducerede version som forræderi mod den ”almægtige mester”, men det er i virkelig en unik mulighed for at præsentere værket for et publikum, der ikke er heldige/velhavende nok, eller har mulighed for at høre værket i Bayreuth eller på et af Europas store operahuse med en uges tidsforbrug. Her kan det opleves på en weekend. Med en opera fredag aften, to om lørdagen og afslutning søndag.

Ovenstående er en forholdsvis fri oversættelse af en engelsk beskrivelse af projektet.

”Vi” er i denne sammenhæng undertegnede, dirigent og produktionsansvarlig og kgl. kammersanger Stig Fogh Andersen – international wagnerstjerne samt instruktør med foreløbig to Wagner opsætninger ”Tristan og Isolde” på operaen i København og ”Götterdämmerung” på Den ny opera i Esbjerg. Forestillinger han samtidig sang tenorhovedpartierne i, Hvilket også er tanken her. Suppleret med et sangerhold der for hovedpartiernes vedkommende tæller erfarne sangere som kgl. kammersangerinde Tina Kiberg som Brünnhilde, Johannes Mannov som Wotan og Gunther, Gitta– Maria Sjöberg som Sieglinde, Lars Fosser som Wotan (Valkyrien) og Alberich – Nibelungens rings skaber – Anette Bod som Fricka og Elisabeth Hanke som Erda suppleret med yderligere en række danske sangere i de i skrivende stund ubesatte roller. Situationen for unge – og sådant set også ældre – uddannede sangere på den danske operascene er ikke just rosenrød. Som scenograf og udsmykker af Christians Kirkens særprægede rum har vi aftale med multi- og blomsterkunstneren Tage Andersen.
Orkestret baseres på medlemmer fra Det Kgl. Kapel og DRradiosymfoniorkestret og opførelserne vil finde sted i Christians kirke – engang døbt ”teaterkirken” i folkemunde – bygget som et barok teater med loger simpelthen stedet hvor dette – forhåbentlig – kan realiseres. Et utraditionelt rum- men så meget mere spændende , at forsøge at omsætte denne Wagner -vision i det.
Et rum, der kan rumme ca. 650 tilskuer, på de umagelige bænke. Puder skal nok medbringes ligesom i Bayreuth ( eller være til rådighed). Så det på den måde bliver muligt,at realiserer og gennemfører denne markering af Wagner-året med denne version af Wagners storværk som ifølge Berlinerphilharmonikernes chefdirigent – Sonningprismodtager til januar – Sir Simon Rattle i en privat samtale efter en koncert i Berlin kommenterede med ordene – ” its a very, very clever adaptation” og ønskede:”Good Luck.”

Afsluttet

Incitamenter

Vi bruger cookies!

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.

Accepter Forlad sitet