Sælg dit projekt bedre – brug dette tip (Husk dit "hvorfor"!)

Når du kaster dig ud i crowdfunding, er det din tekst og video på projektsiden, der skal sælge din idé. Her får du et uundværligt tip til, hvad du skal have fokus på i både tekst og video for bedre at sælge dit projekt og få din målgruppe til at donere penge.

Du ved helt sikkert, hvad du søger penge til, og hvordan de skal bruges – og det glemmer du med garanti ikke at få med i din tekst og video til dit crowdfundingprojekt. Men har du gjort dig tanker om, hvorfor det er en god idé at støtte dit projekt? Og fortæller du det klart og tydeligt? Det er nemlig altafgørende for at få flere til at støtte dit projekt med de eftertragtede kroner og ører.

Derfor er det vigtigt, at du har fokus på ”hvorfor”

Det lille ”hvorfor” er værd at have fokus på i både tekst og video af denne simple grund:

Folk køber ikke hvad du ”sælger” – de køber hvorfor du sælger det.

Det kan lyde abstrakt og fluffy, men tænk bare på Apple og den gigantiske succes, de har opnået med deres produkter. En af grundene til succesen er, at de har været (og er!) rigtig, rigtig gode til at kommunikere og sælge via deres ”hvorfor”.

Og hvordan så det? Jo, når man køber et Apple-produkt, køber man ikke kun et stykke elektronik. Langt fra. Man køber en idé. En idé om at være anderledes, kreativ og i stand til at tænke ud af boksen.  Det handler om følelser og identitet, når man investerer (mange) penge i et af deres produkter.

Derfor kan det betale sig at have fokus på at fortælle, hvorfor det er værd at investere i dit projekt. Det handler nemlig om, at folk skal kunne se sig selv i dit projekt og hjælpe dig, fordi du står for nogle af de værdier, de selv står for.

Får du skabt en følelses- eller holdningsmæssig forbindelse til folk ved at fokusere på hvorfor i din tekst og video, er der langt større sandsynlighed for, at flere vil få lyst til at støtte dit projekt.

Sådan får du gravet dit ”hvorfor” frem – stil dig selv disse spørgsmål

Du kan få sat ord på dit ”hvorfor” ved at stille dig selv disse spørgsmål:

  • Hvad er mit formål med projektet? (Her må du ikke svare ”profit”.)
  • Hvad er min sag?
  • Hvad tror jeg på?
  • Hvorfor skal andre interessere sig for mit projekt?

Gør dig et par tanker ud fra spørgsmålene, inden du går i gang med din video og tekst til dit crowdfundingprojekt. Ved at lave øvelsen får du sporet dig ind på mange af dine vigtigste salgsargumenter.

Få inspiration her – et konkret eksempel på ”et hvorfor”

Et rigtig godt eksempel på et projekt, der kommunikerer ”hvorfor” på en fin måde er – meget a pro pos crowdfunding – Michael Eis og Frederik Ploug Søgaards projekt ”Dansk Crowdfunding Forening”.

Se her, hvordan noget af det første, de fortæller i deres projektbeskrivelse, handler om, hvorfor sagen er værd at støtte:

”Støt oprettelsen af Danish Crowdfunding Association (crowdfundingforeningen) og giv den spæde crowdfunding-branche endnu bedre gang på jord til gavn for fremtidens iværksættere og ildsjæle, investorer og donorer.”

Start with why - eksempel på hvorfor-kommunikation
Her kan du se, hvor teksten ligger på siden booomerang-projektsiden

Teksten fortæller med det samme, hvad du støtter, hvis du donerer penge til projektet.

hvorfor støtte dette projekt?

Det skal man – som der står i projektbeskrivelsen – for at give den spæde crowdfunding-branche en endnu bedre gang på jord til gavn for fremtidens iværksættere og ildsjæle, investorer og donorer.

Også i deres video til projektet, er det noget af det første, de fortæller.

Det skal du gøre, når du har fundet dit ”hvorfor”

Når du har fundet og formuleret dit hvorfor, skal du huske at få det med som noget af det første i både din tekst og video – så får du nemlig solgt din idé mere effektivt og giver din målgruppe mere lyst til at støtte dig projekt.

Ikke helt overbevist? Eller er du nysgerrig efter at få mere at vide om, hvorfor det er så vigtigt at sætte fokus på det lille ord ”hvorfor”? Så se videoen ”Start with why” fra TED Talk, hvor den (mega seje!) amerikanske iværksætter Simon Sinek fortæller om den magi og kraft, der ligger i ”hvorfor”.

Og! Har du brug for lidt hjælp til at finde dit projekts “hvorfor”? Så skriv et par ord om projektet her i kommentarfeltet – så skal jeg nok give mit bud på, hvad ”hvorfor”-kernen i dit projekt er.

……………………………………………………………………………………

Om Tina Thor Jørgensen: Tina er til daglig dedikeret tekstforfatter og CRO-konsulent hos det online marketing-bureau iProspect. Og så blog-n-roll’er hun på domænet TeksforfatterTips, hvor du kan få mange flere tips til, hvordan du fanger din målgruppes opmærksomhed.

Du kan også fange Tina på FacebookTwitter og G+, hvor hun også deler teksttips.

Tina Thor Jørgesnen
Tina

Bonusinfo: Faktisk var Tina med om bord på booomerang-skuden, da den blev sat i søen i 2011. Nu er hun så tilbage igen og vil løbende levere tips på bloggen om, hvordan du kommer ud over rampen med dit projekt rent tekst- og fortællemæssigt.

Psst! Husk at du ligesom Tina også er velkommen til at melde dig under booomerang-fanen og blogge, lave PR, grafik eller andet, du brænder for. Bliv en del af et stædigt og innovativt team – meld dig ind i kampen for Danmarks kreative og iværksættermæssige fremtid ved at skrive en mail til booom@booomerang.dk og fortælle lidt om dig selv.

Kommentarer

Skriv et svar • Du skal vaere logget ind for at skrive et svar indlæg
  • 29 april 2014 kl. 18:17

    Hej Susanne

    Tak for din positive respons! Og det var så lidt. Jeg er super glad for at høre, at du er top motiveret til at arbejde videre med din projektbeskrivelse! Og fedt at du lige har haft en stor artikel i Folketidende + forsideomtale.

    Hav en rigtig god tur til Island!

    Du skal også have et knus,

    Tina:-)

  • 26 marts 2014 kl. 11:33

    Hej Tina
    Tusind tusind tak for dit flotte svar og for at du har givet dig tid til at se på min hjemmeside og min Facebook side. wow! Jeg er dybt beæret og super motiveret for at arbejde videre på min projektbeskrivelse.
    Kæmpe hjerte til dig<3
    Kh Susanne
    http://www.kraftkvinden.dk
    ps: Jeg har lige haft en stor artikel i Folketidende, med foto på forsiden endda:) Det var en slags intro til mig og Kraftkvinden og en notits om min udstilling og at jeg skal til Island snart. Jeg vil helt sikkert henvende mig med mit Booomerang projekt også, der er ikke mange der kender til det hernede. I will spread the Word :)
    Knus

  • 12 marts 2014 kl. 11:58

    Hej Tina
    Tak for et skønt blogindlæg :)
    Jeg sidder netop og skriver projektbeskrivelse til min første crowdfunding. Jeg vil søge penge til at få grafisk opsat og trykt min kunstbog “Historien om Liv” Det er en intuitivt tegnet bog med tekst og tegninger der fortæller historien om Liv som var en pige der levede et meget firkantet liv, hun var ekstremt opsat på at gøre alting korrekt, vide alting, have styr på hver en detalje. Men indeni er der noget andet der rumsterer. Hun føler hun stammer fra træerne men har i lang tid ikke gjort noget ved den fornemmelse, der er jo så meget der skal gøres først. Hun har set på alle sine følelser og grupperet dem i forskellige rum indeni, men der er nogle af dørene til disse rum der er låst. farver, nogen hun ikke tør kigge på. Til sidst får hun modet og går igennem det mørke ukendte, det som skræmmer hende sådan og finder ud af at livet kan være andet, mere organisk osv. Vil ikke skrive hele historien her :)
    HVORFOR skal folk støtte denne udgivelse? Jeg har vist den for en masse og jeg har læst den højt flere gange og kan se at folk bliver glade, berørte, inspirerede. Det får dem til at tænke over deres eget liv og hvad de egentlig går og drømmer om. Det er nogle smukke og farvestrålende tegninger med en masse symbolik som får folk til at mindes deres indre barn, deres fantasti og eventyrlyst.
    Min sag/mit formål med bogen er at sprede budskabet om at 1)lytte til sin indre stemme 2)turde gå igennem det ukendte 3) bruge kreativiteten, magien, eventyret til at skabe sig den verden man ønsker.
    Har du et bud på min hvorfor tekst?
    Kh Susanne Schmidt, Kraftkvinden

    • 13 marts 2014 kl. 14:56

      Hej Susanne!

      Det var så lidt – jeg er rigtig glad for, at du kunne lide blogindlægget!

      Og du kan tro, jeg har et bud på en hvorfor-tekst til dig.

      Jeg har kigget lidt på din hjemmeside og din Facebook-side for at tune mig lidt mere ind på, hvad du står for. Og mit bud er et bud på, hvordan du kan åbne din projekttekst og din projektvideo.

      Først og fremmest er du allerede rigtig godt i gang med den, for det er nogle rigtig gode ting, du har skrevet her:

      “Min sag/mit formål med bogen er at sprede budskabet om at 1) lytte til sin indre stemme 2) turde gå igennem det ukendte 3) bruge kreativiteten, magien, eventyret til at skabe sig den verden man ønsker.”

      Så jeg tænker, at en hvordan-tekst kunne lyde a la denne:

      “Vi skal huske at lytte til vores intuition og turde gå efter vores drømme. Og vi skal favne alle vores sider og følelser, så vi bliver hele mennesker, der har det godt med os selv – for det øger vores livskvalitet/livsglæde.

      Det har jeg lavet en kunstbog om, der hedder “Fortællingen om LIV”, og den skal nu trykkes som bog, så den kan inspirere og støtte en masse mennesker (og måske dig) i at finde ind til deres inderste ønsker, så de kan skabe den verden, de ønsker sig.

      Jeg tror på, at man kan gøre det ved at bruge sin kreativitet, og jeg har selv været på en lang rejse, hvor jeg har (udfyld selv).

      Du kan gøre det samme, og derfor tilbyder jeg dig for din støtte til projektet at deltage i én af mine workshops, der netop handler om, hvordan man (udfyld selv).”

      Som du kan se, har jeg tilladt mig at komme med et bud på, hvad et af dine incitamenter kan være: At deltage i én af dine workshops, som – så vidt jeg kunne se på din hjemmeside – handler om netop at finde ind til sig selv.

      I projektbeskrivelsen skal du naturligvis også fortælle lidt om udstillingen, der ligger til grund for bogen (for mon ikke der er fotos fra den med i bogen?) og lidt mere om selve historien – men først efter din hvordan-tekst.

      Prøv at tage udgangspunkt i min skitse til hvordan-teksten og arbejd videre med den.

      Giver det mening?

      Og så kunne jeg jo se, at du bor på Falster og bl.a. har udstillet i Nykøbing – high five på dét! Jeg er selv fra Falster – hyggeligt:-)

      Og når nu vi er på de kanter: Mon du har tænkt på at tage fat i Folketidende og fortælle dem om dit crowdfunding-projekt? Mon ikke de vil synes, det er en god historie?:-)

      Held og lykke!

      Mange hilsner,

      Tina

Vi bruger cookies!

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.

Accepter Forlad sitet