Kickstarter på vej til Europa, og ?

Ulven kommer !

Jeg har modtaget cirka 1.000.000 mails fra velmeende fans af crowdfunding og booomerang, der lige ville fortælle mig at kickstarter er startet i Europa med en platform i England.

Mange tak for alle de mails, dejligt i tænker på os men jeg ser ingen grund til jeres bekymring. Læs videre hvis du vil vide hvorfor, og hvad jeg tror der kan komme til at ské i Europa.

Ser du; crowdfunding er fantastisk fordi det netop er skabt af ‘crowden’. Både hvad angår projekterne og dem der støtter projekterne (funderne). Jeg har igennem de sidste to år arbejdet for at crowdfunding skulle blive ‘kendt’ og anerkendt som en ny måde at finde funding på til alle kreative iværksættere.

Utallige gange er jeg blevet kontaktet af folk der gerne vil hjælpe på ægte crowdfunding vis (dejligt, og mere af det), af folk der mente at vide bedre og af folk der boblede og bobler over af entusiasme fordi crowdfunding nu endelig er tilgængeligt i Danmark. Blandt alle disse henvendelser har der også været en del der ‘bare lige ville sige’, ar ‘de da også var igang med at lave en crodfunding platform’ til det danske marked. Nogen har endda haft ambitioner om en platform for hele Verden. Fantastisk, synes jeg fra det bedste sted i mig ! De færeste er dog kommet videre, af sikkert mange forskellige årsager, men fælles for dem alle er at jeg har sagt at jeg synes det er en god idé – og at jeg håber de vil være med til at sprede det gode ord om crowdfunding. Tage sin del af opgave med at få det spredt – og at finde projekter, presse og penge til projekterne.

Nu ankommer kickstarter så til Europa – også velkommen til dem. Er her ikke i tvivl om, at man vil være med til at sprede det gode ord – og gøre crowdfunding mere mainstream i Europa. Pressen falder helt sikkert over kickstarter, der også i hjemlandet USA er mediernes darling. Fred med det, jeg har dyb respekt for det de laver, ligesom jeg har for Indiegogo. To fantastiske lokomotiver for crowdfundingen, ikke bare i USA og Europa, men i hele den store vide Verden. Respekt.

Mange af de føromtalte mails har vinklen: Jamen, hvad nu med booomerang ? Bliver i ikke ‘udslettet’ af kickstarter ? Svaret er, efter min bedste overbevisning: NEJ ! Hvis jeg mente andet, burde jeg skyde mig selv i foden med det samme. Men helt ærlig, jeg mener NEJ – og læs videre her om hvorfor.

Efter snart 2 år med booomerang og crowdfunding i Danmark, og efter rigtig mange netværks arrangementer med andre rundt om i EU der har en crowdfunding platform, tør jeg godt stå på mål for følgende: booomerang kommer til at leve videre i bedste stil.

Hvorfor det ?  Fordi der er en række forhold der gør at man som projektindehaver og funder skal tænke sig om når man vælge sin platform. Allerede idag sender jeg en del projekter videre til andre platforme, primært kickstarter og Indiegogo, fordi jeg er super realistisk. Fordi det vigtigeste lige nu er at projekterne lykkes, og succesen skabes, og historien fortælles. Så kan jeg indtil videre godt leve med at projekter blive en succes et andet sted.

For mig, lige nu, er det sådan at jeg hellere vil have at der bliver skabt danske crowdfunding succeser – uanset hvor. Og har du været til et af mine mange foredrag vil du vide, at jeg sågar også taler om hvordan man vælger sin platform. Og at det mange gange ikke nødvendigvis skal være booomerang.dk af mange gode grunde. Selvfølgelig vil jeg da helst have at alle danske projekter også blev crowdfunded på booomerang.dk – det siger sig selv, men det er selvfølgelig ikke realistisk. Så derfor får du lige her et par punkter du skal overveje når du vælger din platform:

1) hvor er dit ‘publikum’ (dine funders)

Intet show uden et publikum, og her tænker jeg både på dine funders og på de der kunne tænkes at være slut køberne af dit produkt (hvis dit projekt producerer et produkt). Disse to grupper er som oftes de samme mennesker, men kan være forkellige – og kan være i forskellige geografiske områder. Så derfor overvej hvem det er og hvor de er.

2) hvor har dit projekt sin primær interesse (samarbejdspartnere)

Ligesom under punkt 1), kan dit projekt have samarbejdspartnere (leverandører) som der er god grund til skænke en tanke. Måske det netværk de bidrager med, er af afgørende betydning for dit projekts succes. 

3) hvad stiller crowdfunding platformen til din rådighed (statistik, markedsføring, synlighed på platformen)

Det er selvfølgelig vigtigt at du ved hvem der er på den anden side af skærmen, hvem der funder og hvordan du holder kontakten til dem. Det kan nogle platforme hjælpe dig med, så du slipper for selv at skulle lave det på eget website/mailinglister/sociale medier. Så der er god grund til at checke hvad der er muligt. Ikke bare for at holde kontakte til dem der allerede kender dig, men også for at vise dem der ikke kender dig at du er i dialog med dine funders. Det er et godt signal at sende, når og hvis du vil crowdfunde en anden gang. Så er netværket der allerede, og platformen har hjulpet med at holde kontakten ved lige. De fleste større crowdfunding platforme har en eller anden dybsindig matrix for hvilke projekter der vises på forsiden, og forrest i kategori oversigten. Det er nødvendigt. F.eks. har kickstarter og indiegogo til en hver tid 100.000+ projekter på deres sitet. Hos indiegogo kalder de det gogo-factor – og den ‘beregnes’ på en lang række faktorer som aktivitet, opdateringer, funding, visninger etc.. Det giver god mening. Men det er altså op af bakke, hvis ikke ens projekt har en god score i de systemer. 

4) hvad koster det at bruge platformen

De fleste crowdfunding platforme tager betaling når man når sit mål. Hos os er det 5% af det funded beløb. Hos andre mere. 5% ligger i den lave ende, og dækker intet andet end driftomkostningerne. Faktisk ikke engang det. Nevermind på dette tidspunkt i forløbet. Både kickstarter og indiegogo tager en del mere. Fra danske projekter på begge platforme ved jeg , at når først pengene udbetales og alle gebyrer er betalt løber det op. Det svinger mellem 15-32 %, så hav lige det med når du vælger. 

5) hvad er dine muligheder for at holde kontakten ved lige, via platformen,  med dine funders efter projektet er afsluttet

Hænger lidt sammen med punkt 3). Det er bare så vigtigt ikke at miste kontakten til alle de funders du har. Heller ikke efter du har ‘udbetalt’ dine incitamenter. Som skrevet kunne det være du var klar med et nyt crowdfunding projekt og fik brug for alle de venlige funders igen. Så derfor check hvad platformen stiller til rådighed. 

 

Alle punkter kræver næsten sit eget blogindlæg, men som du kan se har jeg lige indsat en kort kommentar til hvert af punkterne.

Det er blandt andet også disse 4 punkter der gør at jeg mener booomerang sagtens kan overleve. Ligesom alle andre europæiske platforme kan det, selvom kickstarter nu er live i Europa. Selvom Indiegogo også højst sandsynlig følger efter inden længe. Hvor om alting er, så mener jeg der er god grund til at ønske dem velkommen til Europa.

Så jeg er fuld af optimisme og har faktisk slet ikke tid til at skrive så lange blogindlæg som dette, men gør det gerne da jeg ved du sidder derude og vil læse det ! Der er projekter der venter, og indlæg på facebook eller twitter der skal skrives. Der er foredrag der skal holdes, og penge der skal udbetales

 

Kommentarer

Skriv et svar • Du skal vaere logget ind for at skrive et svar indlæg
Vi bruger cookies!

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.

Accepter Forlad sitet