Gratis at oprette - gratis at slette ?

Vi ‘lever’ af succesfuldt crowdfunded projekter på booomerang.dk.

Det er som bekendt gratis oprette et, eller flere projekter, på booomerang.dk. Vi yder, i den udstræksning vi har tid, også ganske gratis ‘rådgivning’ i form af en simpel tilbagemelding om projektet, og hvad vi mener der kan arbejdes med – hvis noget overhovedet. Vi gør det gerne, da vi er ‘i samme båd’ som projektindehaveren. Det skal være så proffesionelt som muligt, så flest mulige potentielle crowdfunders bakker op. Succes til projektet, er succes til boomerang (ikke bare de beskedne 5 %, men også som i ‘endnu et succesfuldt projekt på booomerang).

En ny tendens er ved at opstå. Jeg søger dit input, til at tackle det !

Når nu et projekt er oprettet, går der i snit under 24 timer før vi får en mail eller en sms med spørgsmål om hvornår det kommer på ! Jeg har fuld forståelse for, at projektindehaveren gerne vil igang. Det er fedt, og det godt at se at der er  ‘drive’ og motivation fra projektindehaverens side. Vi kigger projekterne igennem i den rækkefølge de kommer ind. Så der kan godt gå lidt tid ( = mere end 24 timer). Oftes kigger vi på det med det samme, hvis vi kan, når der kommer en henvendelse. Vi skal ikke stå i vejen for at komme ud over stepperne. Men tålmodigheden kan ligge på et meget lille sted, selvom det er fuldstændig gratis arbejde der ydes fra vores side.

Så langt så godt.

Det der så også er ved at være en stigende tendens er, at ganske mange projektindehavere ‘lige skal have ændret noget’ EFTER projektet er lagt på. For det første bliver det udtrykkeligt skrevet, at når først man selv har lagt projektet videre til administrationen til godkendelse, så er ‘løbet kørt’. Altså ikke noget med at lægge halvfærdige projekter til godkendelse. Sker det alligevel, og det gør det ofte,  så sender vi en mail hvori vi anviser hvad der skal arbejdes lidt mere med før det kan godkendes. Men altså når projektet er godkendt, og ligge LIVE på booomerang er tendensen nu at så kommer rigtig mange tilbage og lige skal have lavet noget om.

En af grund forudsætningen for at man med gennemsigtighed kan crowdfunde sit projekt, er netop at crowdfunderne ikke skal følge med i hvad der ændres – når projekter er LIVE, så er det LIVE. Alt andet vil udløse mange spørgsmål fra de crowdfunders der allerede har doneret, og fra potentielle crowdfunders om “hvorfor er det ændret ?”, “er det blevet bedre eller dårlige fra sidste opdatering?”. Derfor valgte jeg fra start af, at når det ligger LIVE kan det ikke ændres. Ønsker du at ændre dit projekt, fordi du er blevet klogere eller vil noget andet, så er det at slette sit projekt før tid og igang med at oprette et nyt.

Nu er jeg ved at være fremme ved kernen af min overvejelser: Skal dette være gratis ?

Jeg mener, projektindehaveren er blevet gjort opmærksom på at inden det lægges til Admin, så er det sidste chance. Vi bruger tid på at gennemgå og kommer med input (gratis) – og når først projektet er LIVE, så er vi i samme båd som projektindehaveren. Altså først provision til booomerang, når der er 100 % funding eller mere. Jeg vælger ikke at nævne arbejdet med at tilbagesende de donationer, der eventuelt måtte være kommet ind – men det er også et tidskrævende arbejde, og koster iøvrigt booomerang 2 kr. pr. tilbagesendelse, som vi ikke må opkræve hos funderne.

Er det rimeligt at det ikke koster noget at slette og oprette sit projekt på ny ? Fordi man måske ikke har gjort sit arbejde ordentligt, eller er kommet på andre og nye tanker ! Eller fordi man slet og ret bare gerne vil have det stoppet af helt andre årsager.

Hvad synes du ?

Kommentarer

Skriv et svar • Du skal vaere logget ind for at skrive et svar indlæg
  • 15 august 2015 kl. 13:07

    Man burde selv kunne slette et projekt, så længe det ikke er godkendt eller sendt live.
    Jeg har haft et projekt liggende nu i omkring 40 dage, der intet er sket med, jeg ville lukke det ned, da jeg har fundet andre veje nu, men det kan man tilsyneladende ikke.

    • 15 august 2015 kl. 20:23

      Hej Kim,
      Jeg har slettet det nu, og skrevet funktionen på ‘Nice to have’ listen. Held & lykke med den anden vej.
      mvh Michael

  • 02 marts 2015 kl. 15:38

    Jeg har lige oprettet mit første projekt herinde. Jer er meget spændt og jeg har lagt en god portion arbejde i det. Samtidig er jeg helt vildt taknemmelig over at denne platform eksisterer.

    Det er en ekstremt god idé synes jeg og jeg sætter stor pris på at man kan starte uden en krone på lommen. I giver mig flere muligheder med min kreativitet, så tilgengæld bør jeg også gøre mit ypperste når jeg har denne mulighed.
    Det ville ærlig talt være spild af ressourcer hvis et nystartet projekt ikke er gennemtænkt.
    Jeg synes det er fair hvis der er gebyr på at slette projektet før det udløber. Man er jo ikke tvunget til at betale hvis man lader projektperioden udløbe.

    Jeg er selvfølgelig rastløs imens jeg venter på godkendelsen af mit projekt, det er jo min lille “baby”. Sådan skal det vidst være.

    Et lille forslag der måske kunne mindske jeres email storm ang. projektgodkendelser er at give et bud på hvor længe der typisk vil gå før et projekt bliver godkendt. I kan give jer selv tid til det og sammentidig justere forventningerne til brugerne af jeres site.

    Jeg ville være utroligt interesseret i at vide om der går 2, 3, 5 eller 10 dage før mit projekt bliver godkendt. Det er nemlig relevant for datoerne til mit projekt.

    En sådan info ville høre til på siden opret nyt projekt. Så er man forberedt på ventetiden inden man udfylder datoerne.

    Tusind tak for dine idéer Michael, folk som dig er en stor inspiration for mig. Glæder mig til projektstart!

    • 02 marts 2015 kl. 21:58

      Hej Patrick,
      Tak for din kommentar her, og på andre indlæg. Normalt går der kun et par dage – jeg tager dem i den rækkefølge de kommer ind, men der er aldrig mere end at det burde tage et par dage. Du har indtastet at du gerne vil have dit projekt ud i Nordic Crowdfunding Alliance’s netværket, og indtastet et startdato der hedder den 01.03.15 – det kan vi ikke nå, og det burde jeg skrive på sitet – men de andre platforme skal lige have mulighed for at byde ind med input INDEN det kommer på. Når først det ligger der kan det ikke ændres. Så derfor arbejder vi på højtryk. Jeg kan forlænge det lidt i den anden ‘ende’, altså rykke slutdatoen så du får det samme antal dage som du oprindeligt ønskede dig ?

  • 19 september 2014 kl. 15:14

    I skriver: “Når nu et projekt er oprettet, går der i snit under 24 timer før vi får en mail eller en sms med spørgsmål om hvornår det kommer på ! Jeg har fuld forståelse for, at projektindehaveren gerne vil igang. Det er fedt, og det godt at se at der er ’drive’ og motivation fra projektindehaverens side. Vi kigger projekterne igennem i den rækkefølge de kommer ind. Så der kan godt gå lidt tid ( = mere end 24 timer)”.
    Nu er der gået en hel uge siden jeg lagde mit projekt op, er det normalt? Hver dag er jeg inde og redigere i startdatoen på projektet, og skyde den en dag frem. Jeg vil gerne betale, hvis det kan hjælpe på hastigheden.

  • 09 juli 2014 kl. 02:36

    Chokerende at det koster 2 kr. for jer for hver tilbagesendelse.

  • 04 juli 2014 kl. 12:16

    Tak, soerenspies – jeg synes, sandkassen er en fantastisk ide. Det ville være skønt at få mere erfarne booomerang’ere at drøfte projektet med.
    Selv går jeg og tripper med et stort projekt og lægger dagligt arm med mig selv for at komme videre.

  • 01 juli 2014 kl. 10:45

    Har I overvejet at lave en “sandkasse” hvor vi kan hjælpe hinanden med at vurdere projekterne og ikke mindst incitamenterne inden man sender projektet afsted?

    På den måde ville man både inspirere hinandnen, hæve kvaliteten og frigive jeres tid til det administrative.

    Jeg tror at f.eks. at 5 dage i “den varme stol” blandt ligesindede inden man går “online” ville ende op med større værdi for alle.

    Alle projekt-ejere brænder for deres eget projekt og netop derfor er en chance for at “se det udefra gennem andres øjne” måske den allerstørste hjælp inden man “sætter skibet i søen”.

    Med andre ord – nogle kan hjælpe med funding, andre med gode råd men i sidste ender alle med flere succeer fordi projektet har “set sig i spejlet” inden det gik online.
    Mvh S

  • 01 juli 2014 kl. 08:02

    Du er på helt rette vej – bliv ved med at bruge kræfter på at forkæle dem der har gjort et godt forarbejde, og lad dem der ikke har, betale for den EKSTRA tid de ønsker at du skal investere i deres projekter.

    Jo mere gennemarbejdede/gennemtænkte projekterne er fra starten jo mere indbydende og tilfredsstilende er det at støtte op om dem.

    Alle har lov til at blive klogere hen af vejen, men det behøver ikke være på din bekostning.

  • 27 juni 2014 kl. 09:49

    Alt andet lige synes jeg det tekniske setup + jeres tilbage meldinger mangler en del. Vi havde et projekt vi gerne vil arbejde med, men der var ingen mulighed for at rette nogle ret basale ting + det tog en krig at komme i kontakt med jer.

    Hvis systemet bliver bedre af at vi skal betale for det vil være fint for mig.

    • 27 juni 2014 kl. 10:37

      Hej Henrik, hvad hed/hedder jeres projekt ?

  • 26 juni 2014 kl. 13:01

    Enig. Det er i orden. Ellers ender det bare med du ikke gider..

  • 26 juni 2014 kl. 09:10

    Hej Michael.
    Jeg synes, det vil være fint, hvis du prissætter denne ydelse. Det kan også få projektindehaveren til at tænke sig om en ekstra gang, hvilket måske kan være en fordel for den pågældende.

  • 24 juni 2014 kl. 11:41

    Det er ganske fair, at arbejdet med disse ændringer prissættes!

Vi bruger cookies!

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.

Accepter Forlad sitet