5 punkts guide til at komme i gang med lokal crowdfunding

CF kampagner for coronaramte selvstændige


COVID-19 lægger lige nu Danmark øde, og mange selvstændige er blevet ramt på omsætningen fra den ene dag til den anden. Vi ser det som et udtryk for solidaritet at folk bliver hjemme, indskrænker deres forbrug til kun at omfatte det allermest nødvendige og aflyser aftaler og arrangementer der kræver et fysisk fremmøde.

Spørgsmålet er om denne solidaritet kan tage nye former og komme de selvstændige til gode, hvis den hjælpes lidt på vej. Her kan en crowdfundingkampagne hjælpe til at mobilisere den enkelte selvstændiges netværk – både personligt og lokalt, så noget af den tabte omsætning kan komme ind ad nye veje.

Det er både nemt og hurtigt at lave en crowdfundingkampagne. Her følger en beskrivelse af de 5 elementer, en kampagne består af. Dem skal du have forberedt inden du går igang med at oprettet projektet.

 

1. Skriv en tekst om dig og din forretning

Skriv en kort tekst om dig selv og din forretning. Hvem er du, hvilken forskel gør du for dine kunder/klienter, er du lokalt forankret - og i så fald hvordan? Gå gerne i detaljer, så dine potentielle crowdfundere, både dem der kender dig og dem der ikke gør, kan forstå hvad du laver og eventuelt genkende dig fra deres nærmiljø.

2. Lav en kort, personlig videopræsentation

Skyd en video på max. 2,5 minut - hvis du har mulighed for det. Lad budskabet i videoen være et sammenkog af den skrevne tekst. Gør den så personlig som muligt, beskriv din nuværende situation og hvordan dine crowdfundere kan hjælpe dig bedst muligt. Tilsæt humor, sjove kommentarer - hvis du vil have den ‘feeling’ omkring din virksomhed. Skal det være seriøst, så lav det seriøst.

Du kan til nøds også bruge et foto, men en personlig video virker bare bedre da den vækker følelser hos modtageren. Man kan bedre mærke dig, og dit budskab går mere klart igennem igennem.

3. Sæt dig et økonomisk mål med crowdfundingen

Beskriv kort hvad det er for en omsætning, du allerede har mistet og forventer at miste i den kommende tid. Det kan være aflysninger af arrangementer og bookinger, manglende besøg i butik/café/restaurant etc. Angiv herefter et realistisk beløb, som kan kompensere dig for den manglende omsætning. Ikke nødvendigvis 1:1, men som gør at du holdet skindet på næsen. På grund af situationens karakter, modtager du HELE det indsamlede beløb, også selvom du ikke når dit mål.

4. Fastsæt en tidsperiode for din kampagne

Beslut dig for hvor længe din kampagne skal løbe. Pengene bliver udbetalt den dag kampagnen udløber, så det er en overvejelse værd om du har brug for pengene her og nu og dermed skal lave en kortere crowdfundingkampagne. Du kan altid gå ind og oprette en ny for den efterfølgende periode.

5. Definer dine egne crowdfunding rewards

Til gengæld for en donation skal du give din crowdfunder et produkt af en slags. Det mest oplagte er dit fysiske produkt, men det kan også være et gavekort, en rabatordning på fremtidige køb, et download af et digitaltprodukt, at du tilbyder synlighed på dine egne SoMe platforme mv. Det er her, du skal lægge din energi, og der er her, du skal være kreativ, skabe værdi og skille dig ud fra mængden.

Et crowdfunding projekt er i al sin enkelthed et for salg af dine produkter, for at få likviditet i kassen her og nu. Du skal så leverer produkterne senere. Denne type crowdfunding er reguleret af Købeloven.

 

Når dette er på plads, kan du oprette dit nye projekt her.

Husk at du skal have din IBAN/SWIFT (bank oplysninger klar) til den konto hvortil pengene skal sendes, når projektet er slut. Du skal også have et billet ID klar (kørekort for-og bagside) da vi er underlagt bestemmelserne om KYC og Hvidvask.

 

Herefter skal crowdfunding kampagnen endeligt godkendes, og efter ca. 12 timer er du klar til at gå i luften.
Michael Eis (@michael) Skrevet af Michael Eis (@michael), 16. marts, 2020
Partnerskaber