Hvad er crowdfunding?

Crowdfunding er en ny form for fundraising, hvor man ved hjælp af sit netværk rejser penge til sine projekter og gode idéer. I stedet for at lade fagpersoner i f.eks. Statens Kunstfond, kommunale puljer eller banker bestemme, om ens projekt skal blive til noget, præsenterer man sin idé på en crowdfunding platform som booomerang.dk og lader det være op til venner, familie, kollegaer og andre interesserede, om projektet skal blive en succes.

Man tager med andre ord sagen i egen hånd og fører en kampagne for sin idé, hvor alle interesserede kan hjælpe projektet på vej ved at donere små eller større beløb efter eget valg. Ud fra devisen ‘mange bække små, gør den store å’, forsøges beløbet man skal bruge indsamlet. Crowdfunding kan oversættes til netværksfinansiering, og den er et alternativ eller supplement til den mere formelle og traditionelle fundraising.

Crowdfunding i Danmark

booomerang.dk er Danmarks første crowdfunding platform, hvor man kan oprette og støtte projekter inden for kategorier som musik, film, bøger, sport, teknologi, social innovation, energi og mange andre kategorier. Man kan sige, at booomerang.dk er et udstillingsvindue for gode idéer og projekter. Mit arbejde med booomerang.dk startede helt tilbage i 2010, og platformen gik LIVE den 14.4.2011. Det er en menneskealder siden i internettid, og alligevel ser jeg det stadigvæk idag (30.3.14), som værende i begyndelsen af ‘projektet’

Crowdfunding, som vi kender det her på booomerang.dk, er et relativt nyt begreb, omend crowdfunding kan føres tilbage til Romerriget. Det er en ny spændende vej, der er slået an, da kreative projekter og gode initiativer igennem de sidste mange år har haft svært ved at finde tilstrækkelig billig og risikovillig kapital for at kunne iværksættes. Med internettet er vores mulighed for at nå vores netværk eller ‘crowd’en’  nemt, hurtigt og ikke mindst billigt blevet forøget markant. Så markant, at det er et af de bærende elementer i crowdfunding, som du ser det her på booomerang.dk.

Dit ‘crowd’ er alle personerne i dit netværk – personligt og fagligt. Mulighederne for at ‘møde’ dem på internettet i dag er enorm, ja man skal vel nærmest være utrolig dygtig, hvis man ikke er i kontakt med sine venner, fans, kollegaer, familie på internettet på en eller anden måde. Men se lige vores video. Her bliver crowdfundingbegrebet præsenteret i lyd og billeder (det er vores gamle logo der vises):

booomerang – crowdfunding på dansk from booomerang on Vimeo.

Omdrejningspunktet er dit netværk – det er her alt arbejdet skal laves, og her din crowdfundingsucces afgøres

Det kan ikke skrives mange gange nok. Det er dit netværk, der er den vigtigste faktor for din sucecs. Måden du får dem aktiveret og involveret på skal være dit fokus. At det så vælger at give dig penge til dit projekt er en positiv sidegevinst. Hovedgevinsten er, at du opbygger tættere bånd til dit netværk, som du kan benytte dig af i fremtiden, når du har nye projekter.

Du sælger dit projekt med en god projektbeskrivelse, en video og gode incitamenter

Et af de vigtigste omdrejningspunkter i crowdfunding er din projektbeskrivelse. Altså den måde hvorpå du forsøger at ‘sælge’ dit projekt til dit eksisterende og nye netværk (fans). På crowdfundingplatformen, som booomerang.dk, får du mulighed for at lave din egen projektbeskrivelse – og her skal du virkelig lægge et stort stykke arbejde. Det er når folk læser og ser denne projektbeskrivelse, at de afgør, om det er dit projekt, der skal have nogle penge. Læs i øvrigt vores 5 gode råd til hvad du skal tænker over, inden du starter et crowdfundingprojekt.

Lav en video, hvor du præsenterer dit projekt, dig, dit team og viser hvorfor funderne skal støtte netop dit projekt. Det kan ikke skrives kortere end: Lav nu den video. Baseret på den sidste 4 års erfaring her, og internationale erfaringer, så blive projekter der har et video-pitch 100% funded, eller mere, langt oftere end projekter der ikke har.

Dine incitamenter, altså det du tilbyder at give tilbage til dine funders som ‘tak for hjælpen’, skal du også virkelig lægge meget arbejde i. Gør dig umage, og planlæg og tilbyd nogle virkelige interessante incitamenter. Husk på, at de fleste vil tænke ‘what’s in it for me’, når de nu støtter dit projekt med xx kr.. Det er helt naturligt – og meget rimeligt. Nogle funders er mere eller mindre ligeglade med incitamenterne, og er bare med for at kunne støtte projektet – fordi de slet og ret finder det spændende, interessant eller berigende. Eller alle tre ting på én gang. Eller måske noget helt andet. Med incitamenterne viser du, at du har forståelse for at der er lidt ‘bytte bytte købmand’ i crowdfunding. Prøv at se på eksisterende crowdfunding projekter og deres incitamenter. Så vær ikke karrig med dine incitamenter.

Et typisk crowdfundingprojekts forløb

Når du har lavet din gode projektbeskrivelse, din video og dine incitamneter – og fået lagt dig fast på, hvilket beløb du skal bruge for at kunne realisere dit projekt, samt fastsat en start- og slutdato – ja, så er du igang. Du afventer nu at crowdfundingplatformen (booomerang.dk) validerer (godkender) dit projekt. Når det er sket, kommer dit projekt på platformen – og du kan begynde at sprede budskabet.

Når slutdatoen for projektet oprinder, står det klart om dit projekt er 100% funded, altså om der er blevet givet det beløb, du ledte efter. Er det tilfældet, udbetales pengene fratrukket den provision crowdfundingplatformen skal have for at stille deres service til rådighed. På booomerang.dk er det p.t. 5% af det indsamlede beløb.

Det er nu op til dig, at få gennemført projektet, som du har drømt om – og naturligvis delagtiggøre dit gamle og nye netværk i processen. Typisk på crowdfundingplatformen og sociale medier.

Når projektet er fuldført, er det tid til at være tilfreds og naturligvis sige Tak til de mennesker, der gjorde det muligt. Du skal have sendt dine incitamenter ud til dine funders.

Projektet er afsluttet, og du er klar til det næste. Dine muligheder er nu blevet bedre til dit næste projekt, da du har fået et større netværk, som står klar til at realisere dit næste projekt. De har følt, at de var en vigtig del af det første projekt, modtaget deres incitament, og de vil ganske givet stå klar igen. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du opretter et projekt på booomerang.dk.

Vi bruger cookies!

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.

Accepter Forlad sitet